باند فرودگاه یکی از مهمترین اجزای فرودگاه است که به عنوان محل فرود و بلند شدن هواپیماها و همچنین تاکسی روی آن ها عمل میشود. در این مقاله به بررسی بیشتر این اجزا و اصطلاحات مرتبط با آن ها میپردازیم.
باند فرودگاهها به دو نوع اصلی تقسیم میشوند: باند فرود و باند بلند شدن. باند فرود بیشتر برای فرود هواپیماها و باند بلند شدن برای بلند شدن هواپیماها استفاده میشوند. همچنین در برخی فرودگاهها، باندهای ویژهای برای هواپیماهای باری و یا برای هواپیماهای کوچکتر به کار میروند.
ابعاد باند فرودگاه باید متناسب با اندازه و وزن هواپیماهایی باشد که در آن فرود و بلند شدن میکنند. این ابعاد شامل عرض باند، طول باند، ضخامت سطح باند و همچنین توپوگرافی (شیب) باند میشود.
ساختار باند فرودگاه شامل سه لایه اصلی است: لایه سطح باند، لایه پایه و لایه زیرین. لایه سطح باند شامل جدیدترین تکنولوژیهای روکش بتنی و یا آسفالتی برای پوشاندن سطح باند است. لایه پایه شامل موادی مانند آسفالت، بتن، سنگ شکنی و یا خاک شنی است که در زیر لایه سطح باند واقع میشود. لایه زیرین شامل لایهای از بتن یا سنگ شکنی است که زیر لایه پایه قرار میگیرد.
باند فرودگاه یکی از مهمترین اجزای فرودگاه است و هر گونه مشکل در آن میتواند باعث تأخیر در برنامههای پروازی و یا حتی حوادث جدی شود. برخی از مشکلات مرتبط با باند فرودگاه عبارتند از: تراکم بیش از حد ترافیک هواپیماها، شرایط آب و هوایی نامساعد، فشار باد، وجود پرنده در منطقه فرود و بلند شدن، وجود موانع در منطقه باند و غیره.
در نهایت، باند فرودگاه یکی از اجزای اصلی و بحرانی فرودگاه است و برای حفظ ایمنی پروازها و جلوگیری از وقوع حوادث باید به شیوههای مناسبی طراحی، ساخت و نگهداری شود.
Copyright @ایده سافت | توسعه یافته توسط ایده پرداز تجارت الکترونیک طوبی